Bővebben a filmről
fesztiválok, díjak
Tribeca Film Festival, Szarajevói Filmfesztivál
Történet
A látszólag tökéletes szlovén családhoz betoppan a fiatal és idegen Julien, aki jelenlétével megbontja a család törékeny egyensúlyát, és a gondosan őrzött külsőségeken repedések keletkeznek…
első kézből
„Még gyerekkoromban egy út során leégett az autónk. A mellettünk elhajtó járművek emlékéből született meg a Megváltás kezdőknek film. Egy másik, vadonatúj autó tökéletesnek tűnő családdal e káosz és félelem közepette elhajt a leégett autónk mellett, és nem áll meg segíteni. Kik ezek az emberek, akik úgy döntenek, hogy nem állnak meg? A film róluk szól, de nemcsak a tetteiket kérdőjelezi meg, hanem a döntéseik mögött meghúzódó okokat is vizsgálja. Talán félnek szembenézni saját kiszolgáltatottságukkal, vagy ez egy tanult közöny, egy szélesebb társadalmi állapot tünete?”
– Sonja Prosenc
A szerző portréja
Sonja Prosenc 1977-ben végezte el az újságírás és kulturális tanulmányok szakot, azután nemzetközi forgatókönyvíró programokban vett részt, például a TorinoFilmLab képzésén, valamint a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál és a Sarajevo Talents workshopjain. A Monoo produkciós cég társalapítója.
Első nagyjátékfilmje, A fa című film (2014) három Vesna-díjat kapott, és Portorožban a Filmkritikusok Szövetségének díját, valamint világszerte több mint 50 fesztiválon vetítették. A Cineuropa 2016-ban Sonja Prosencet a nyolc legígéretesebb európai női filmrendező közé sorolta. Második nagyjátékfilmje, az Egy szerelem története (2018) világpremierje a Karlovy Vary-i versenyprogramban volt, ahol a zsűri különdíjjal jutalmazta. Mindkét játékfilmet hivatalos szlovén jelöltként nevezték az Oscar-díj közé is. A Trigrad (2022) című tévésorozata 2023-ban több nevezést is kapott a 29. Szarajevói Filmfesztiválon.
Filmkritikák
Bong Joon Ho Élősködők (2019) című filmje óta nem volt olyan film, amely ilyen sikeresen foglalkozott volna a családon belüli és a társadalmi rétegek közötti konfliktusokkal. Sonja Prosenc forgatókönyvíró és rendező filmje ügyesen és megdöbbentően szépen tárja fel a rendkívül gazdagok visszataszító világát.
- Hayley Croke, Loud and Clear
Sonja Prosenc szlovén rendező egy bolondos vígjátékban – amely gyakran sokkal többet mond szavak nélkül, mint szavakkal – szokatlan, de lebilincselő portrét rajzol egy családról, amely újra és újra megpróbálja kitalálni, hogyan lenne működőképes...
- Abe Friedtanzer, The Film Experience
Könnyű filmes párhuzamot vonni: a Megváltás kezdőknek filmben felfedezhetjük akár Bong Joon-ho Élősködők című filmjének produkciós modelljét és családi dinamikáját, valamint Jórgosz Lánthimosz A homár című filmjének szatirikus hangvételét. A hab a tortán, hogy Mitja Ličen operatőr hihetetlenül tiszta, fényes képet örökített meg minden jelenetben. Van olyan szereplő, akivel talán együtt tudunk érezni, másokkal már nehezebben. Ettől függetlenül a rendező sikeresen ösztönöz bennünket arra, hogy egészen a keserű végkifejletig szurkoljunk azért, hogy a család lerázhassa a magukra erőltetett eszményeket.
-Olivia Popp, Cineuropa