Bővebben a filmről

fesztiválok, díjak 

Szlovén Filmfesztivál (Vesna-díjak a legjobb női főszereplőnek, a legjobb látványtervezés/díszlet, a legjobb hang), Black Nights Film festival - Tallin

Történet

Minél inkább próbálja kideríteni egy fiatal mentősnő, hogy miért kap rejtélyes felvételeket egy brutális bűncselekményről, amelyet élőben látott a Facebookon, annál világosabbá válik számára, hogy ő maga is érintett volt benne.

Első kézből

Soha nem voltam az apokaliptikus világkép híve, de egyre világosabbá válik számomra, hogy a jelenlegi helyzetet már komolyan kell venni. És semmit sem tehetünk ellene. Komolyan aggódom a mindent átható passzivitás miatt. Nem az aktivitás értelmében vett passzivitásról van szó, ahol folyamatosan küzdünk egy többé-kevésbé kielégítő életszínvonalért, hanem a passzivitás egy másik formájába süllyedünk, amelynek során az emberiség alapját jelentő empátiát veszítjük el. Empátia nélkül, és az ilyen hozzáállás következményeivel már nem vagyunk többé emberek. És nem vagyunk többé társadalom. Az emberiség történetében még soha nem voltunk ennyire összekapcsolódva és mégis ennyire egyedül. Atomjainkra hullva.

– Janez Burger

a szerző portréja

1965-ben született Szlovéniában. A ljubljanai Közgazdasági Karon és a prágai FAMU-n tanult, ahol 1996-ban film- és televíziós rendezői diplomát szerzett. 

1999-ben mutatták be első nagyjátékfilmjét, az Üresjáratot a Karlovy Vary-i filmfesztivál versenyprogramjában. A film 20 fesztiváldíjat nyert, és több mint 60 fesztiválon vetítették. 2002-ben elkészítette második játékfilmjét, a Romok című filmet, amelynek nemzetközi premierje a 2005-ös rotterdami IFF fesztiválon volt. 2009-ben elkészült a Circus Fantasticus című film szlovén–ír–finn–svéd nemzetközi koprodukcióban. 2017-ben készítette az Ivan címűt filmet, amely női főszereplője, Maruša Majer a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál 10 legjobbja közé került a Shooting Stars csapatában.

Filmkritikák

Ahogy legtöbb játékfilmjében, a rendező a mai társadalmat vizsgálja, ahol az empátia és az emberség hiánycikknek számít. A kérdés, amit ezúttal fel akar tenni, az, hogy vajon egy bűncselekmény puszta megtekintése anélkül, hogy bármit is tennénk (különösen a digitalizált világban), önmagában bűncselekmény-e, és mi legyen az igazságos büntetés érte... Újdonságot jelent viszont, hogy Burger a műfajok keverésével játszik, a társadalmi drámát thrillerrel, feszültséggel és horrorral ötvözi. A Megtekintés erőteljes filmalkotás, amely kifinomult nyelven véleményezi a valóság brutalitását, és közben fontos kérdéseket vet fel.

-Marko Stojilković, Cineuropa

Színes
Felirat nyelvek
Szinkron nyelvek