Megosztom
Mozinet-Művész Filmnapok, 2013. július19-21.
Július 19. (péntek)
Együtt az ég alatt (16) ’88
(Über uns das All, r.: Jan Schomburg, fsz.: Sandra Hüller, Georg Friedrich, Felix Knopp)
Férje öngyilkossága után Martha élete összeomlik. A nő a temetés miatt elkezdi megkeresni férje ismerőseit, s lassan rá kell döbbennie, hogy Paul folyamatosan hazudott neki. A férjéről s a kapcsolatukról magában őrzött kép teljesen átértékelődik Marthában, akinek így még nehezebb szembenézni Paul elvesztésével. Hamarosan megismerkedik Alexanderrel, aki előtt titokban tartja szenvedését. Jan Schomburg debütáló rendezése magával ragadó, egyben fontos kérdésekkel foglalkozik: mennyire ismerhetjük házastársunkat? Meddig lehetünk vakok a szerelemben? Könnyen helyettesíthet-e egy nagy szerelmet egy másik? A film érdekessége, hogy a félidőnél hirtelen nézőpontváltás következik be: eleinte Martha, majd Alexander szemszögéből láthatjuk az eseményeket. A dráma a Berlini Filmfesztiválon a Label Europa Cinemas díját nyerte meg, a filmet a magyarországi premierre a rendező is elkísérte.
Német nyelven, magyar felirattal
Kísérőfilm: Szirmai Márton: Legenda ’7
Tango Libre – Szabad a tánc (16) ’105
Tango Libre, r.: Frédéric Fonteyne, fsz.: François Damiens, Sergi López, Jan Hammenecker, Anne Paulicevich
A szabályokat messzemenően betartó, gátlásos, kicsit szerencsétlen és nagyon magányos börtönőr, JC egy argentin tangó tanfolyamon megismerkedik gyönyörű Alice-szal. Másnap, a börtön látogatótermében újra találkozik a nővel. Alice két bentlakóhoz jött: Fernand-hoz és Dominichez, akik régi barátok és bűntársak. Az egyikük Alice férje, a másikuk a szeretője. JC-t lenyűgözi a vágyait követő nő, és annak ellenére, hogy a börtön szabályai szerint tilos a bentlakók családjával ismerkedni, ő képtelen ellenállni a kísértésnek. Ami ártatlan tangónak indult, most fenekestől felforgatja az életét és merőben szokatlan édesnégyeshez vezethet. A szenvedéllyel teli, tangóban és humorban egyaránt bővelkedő film a 2012-es Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon különdíjban részesült és megnyerte a Varsói Filmfesztivál fődíját, a filmet a magyarországi premierre a rendező is elkísérte.
Flamand nyelven, magyar felirattal
Bikanyak (16) ’129
(Rundskop, r.: Michaël R. Roskam, fsz.: Matthias Schoenaerts, Jeroen Perceval, Jeanne Dandoy)
A vallon-flamand nyelvi határ közelében lévő gazdaságban él a bivalyerős izomkolosszus marhatenyésztő, Jack Vanmarsenille (Matthias Schoenaerts). Állatorvos társa kétes ügyletbe keveri a hírhedt hormonmaffia fejével, akit egy utánuk nyomozó zsaru meggyilkolásával vádolnak. Jack marháit szteroidokkal és egyéb doppingszerekkel tömi, ezért sok vesztenivalója van, ha lelepleződne kapcsolata a szervezettel. A bűnszövetkezetek szokatlan területére kalauzoló kőkemény gengszterfilmet a legjobb idegen nyelvű film kategóriában Oscar-díjra jelölték! A film főszereplője, Matthias Schoenaerts azóta Marion Cotillard partnere volt a Rozsa és csont és a Blood Ties című, a Cannes-i Filmfesztivál debütált filmekben. A filmet a magyarországi premierre a producer és a női főszereplő is elkísérte.
Flamand nyelven, magyar felirattal
Hasta La Vista (16) ’115
(Hasta La Vista, r.: Geoffrey Enthoven, fsz.: Tom Audenaert, Isabelle de Hertogh, Gilles De Schrijver, Kimke Desart)
Lars, Philip és Jozef három flamand jóbarát, akik a többi fiatalhoz hasonlóan egyetlen dolgot szeretnének: minél előbb elveszíteni a szüzességüket. Csakhogy testi fogyatékaik korlátozzák őket a csajozásban: Jozef szeme annyira gyenge, hogy csak nagyítóval lát rendesen, Philip csak fejét és egyik kezét tudja mozgatni, Lars-nak pedig gyógyíthatatlan daganata van, ami Philip-hez hasonlóan tolószékbe kényszeríti. Hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntenek, Spanyolországba, egy speciális bordélyházba utaznak – természetesen szüleik tudta nélkül. A vígjátéki elemekben gazdag belga dráma a Montréali Filmfesztiválon elnyerte a zsűri nagydíját, az ökumenikus zsűri díját, valamint a közönségdíjat, a Titanic Filmfesztiválon pedig a közönségdíjat. A filmet a magyarországi premierre a rendező és a producer is elkísérte.
Flamand és francia nyelven, magyar felirattal
Polisse (18) ’127
(Polisse, r.: Maïwenn, Karin Viard, JoeyStarr, Marina Foïs, Nicolas Duvauchelle, Maïwenn)
A párizsi rendőrség tagjainak a legkegyetlenebb bűnügyekkel kell szembesülniük. A munkát csak elhivatottsággal lehet csinálni, de érezni kell a határokat: sokuk a magánéletében sem tud szabadulni az utcán látottaktól. Az elsősorban színésznőként ismert Maïwenn cannes-i zsűri díjas nagyjátékfilmje megrázó erejű alkotás. A Polisse hatalmas sikert aratott a francia mozikban, több hollywoodi nagyágyút maga mögé utasítva a bevételi listán!
Francia nyelven, magyar felirattal
iLL Manors – Rázós környék (18) ’121
(iLL Manors, r.: Ben Drew (Plan B), fsz.: Riz Ahmed, Natalie Press, Ed Skrein, Anouska Mond)
Az egyetlen hét alatt játszódó filmben több sors fonódik össze. Embereké, akik London kegyetlen utcáin küzdenek a túlélésért egy olyan világban, melynek természetes részét képezi az erőszak. A soul és rapsztár Plan B az angol függetlenfilm legfrissebb ünnepeltje. Erőteljes nagyjátékfilmes bemutatkozása, az iLL Manors – Rázós környék hangsúlyos zenei kísérettel, fiatalosan és keményen beszél az utca világáról és egy elveszett generációról. A rendező vallomása szerint az egyes filmbéli sorsokat megtörtént esetek, valamint Quentin Tarantino és Nicolas Winding Refn (Pusher-trilógia, Drive – Gázt!) munkássága inspirálták.
Angol nyelven, magyar felirattal
Július 20. (szombat)
Szerelem a hatodikon (12) ’104
(Les femmes du 6ème étage / The Women on the 6th Floor, r.: Philippe Le Guay, fsz.: Fabrice Luchini, Sandrine Kiberlain, Natalia Verbeke, Carmen Maura, Lola Duenas)
Jean-Louis Joubert, a középkorú bróker és felesége, Suzanne az unalmas nagypolgári mindennapokat élik a ’60-as évek Párizsában. Az egyhangúságból Jean-Louist az új bejárónő, Maria érkezése rázza fel: a férfi egy csapásra beleszeret a fiatal spanyol nőbe és mindent elkövet, hogy a közelében legyen. Még a hatodik emeletre is felmerészkedik, ahol Maria és a többi cseléd lakik. A Berlini Nemzetközi Filmfesztivál bemutatott életvidám romantikus vígjáték érdekessége, hogy Fabrice Luchini és Sandrine Kiberlain francia kettőse mellett kiváló spanyol színésznőket láthatunk benne. Carmen Maura és Lola Duenas egyaránt Pedro Almodóvar filmjeiből lehet ismert – előbbi a Szerelem a hatodikban nyújtott alakításáért César-díjat nyert! A filmet a magyarországi premierre a rendező is elkísérte.
Francia és spanyol nyelven, magyar felirattal
A tenger törvénye (12) ’88
(Terraferma, r.: Emanuele Crialese, fsz.: Filippo Pucillo, Donatella Finocchiaro, Mimmo Cuticchio)
Egy eldugott, mégis varázslatos dél-olaszországi sziget, ahol egy helyi asszony és egy bevándorló élete fonódik össze közös céljuk miatt: hogy szebb jövőt biztosítsanak gyermekeik számára. Guilietta fiatal özvegy. Megbetegíti a sziget maradi és változatlan életmódja, próbál elmenekülni a rossz emlékektől és igyekszik fiát, Filippot a nagyvárosi életforma felé terelni. Sara fiával Észak-Afrikából menekült várandós asszony, aki hamarosan életet ad kislányának Guilietta és Filippo garázsában. Guiletta mindent kockára tesz, hogy segítsen Sarán. A csodaszép szicíliai tájakon játszódó A tenger törvénye a Velencei Filmfesztiválon három díjat, köztük a Zsűri Különdíját nyerte, a filmet a magyarországi premierre a női főszereplő is elkísérte.
Olasz nyelven, magyar felirattal
Sushiálmok (KN) ’81
(Jiro Dreams of Sushi, r.: David Gelb)
A 85 éves sushikészítő mester, Jiro Ono élete elevenedik meg a megkapó dokumentumfilmben. A sushikészítés tudományát megtanította fiának, de a világ egyik legdrágább, három Michelin csillagos éttermében Jiro még ma is aktívan dolgozik. A Sushiálmok olyan ember portréja, aki szakmájában nem fogad el semmilyen kompromisszumot. Egész életét a munkájának és a maximalizmusának rendelte alá és ezzel világhírű éttermet épített fel, amely a legszőrösszívűbb éttermi kritikusok elismerését is kivívta. Tartása, életpályája és megalkuvásmentes életszemlélete nemcsak példaként szolgálhat sokaknak, de alapvető kérdéseket vet fel az emberi boldogsághoz vezető utakról. David Gelb számtalan fesztivált megjárt, gyönyörű képekkel és Philip Glass (Az órák, Kundun) remek zenéivel aláfestett műve nem csak egy rendkívüli ember portréját vázolja fel, de sokat elmond a japán társadalomról és kultúráról is.
Japán nyelven, magyar felirattal
Nővér (12) ’100
Svájc, luxus síparadicsom, szikrázó napsütés. A 12 éves Simon az alatta lévő sötét, sivár, ködös völgyben, az ipari városrészben él munkanélküli nővérével. A kissrác egy jobb élet reményében mindennap felmegy a felvonóval a fényűző sí-világba, hogy a gazdag turistáktól sífelszerelést lopjon, majd szerzeményeit a helyi gyerekeknek adja el. Amikor egy minden hájjal megkent vendégmunkás partnerévé válik ebben, a felvonón tett utazásai beláthatatlanul veszélyessé válnak a kis tolvaj számára. A rendkívül pozitív kritikai fogadtatásban részesült, a Berlini Filmfesztiválon Ezüst Medve különdíjat nyerte dráma nagyszerű színésznőket vonultat fel az X-Aktákból ismert Gillian Anderson, illetve idei Cannes-i Filmfesztivál Arany Pálma-díjas, a leszbikus szexet kendőzetlenül ábrázó botrányfilmjének főszereplőnője, a gyönyörű Léa Seydoux személyében. A filmet a magyarországi premierre a rendező is elkísérte.
Francia és angol nyelven, magyar felirattal
A messzi dél vadjai (12) ’93
(Beasts of the Southern Wild, r.: Benh Zeitlin, Quvenzhané Wallis, Dwight Henry)
A hatéves Hushpuppy a civilizált világtól távol él édesapjával, a Teknőnek nevezett elmaradott kis települése. Amikor a százévente előforduló hatalmas vihar kavarja fel az öbölváros körüli nyugodt vizeket, nemcsak az apja betegszik meg hirtelen, de régen kihalt ördögi lények támadnak fel fagyott sírjukból, hogy rettegésbe taszítsák a Földet. Hushpuppy tanúja lesz az elemek pusztító erejének és megpróbál mindenre és mindenkire vigyázni, aki kedves a számára. A messzi dél vadjai az elmúlt néhány év egyik legünnepeltebb amerikai filmje: a Sundance Filmfesztivál fődíja és operatőri díja, valamint a Cannes-i Filmfesztivál négy elismerése után idén négy Oscar-díjra – a legjobb film, rendezés, női főszereplő és adaptált forgatókönyv – jelölték! A szerep megformálásakor mindössze hatéves Quvenzhané Wallis ezzel a legfiatalabb színésznő lett, akit az Oscar-díj 85 éves történelmében nomináltak. A filmet a Jameson Cinefest Filmfesztiválon láthatta először a magyar közönség, ahova elkísérte a rendezője és végül megnyerte a FICC díját.
Angol nyelven, magyar felirattal
Éhség (16) ’96
(Hunger, r.: Steve McQueen, fsz.: Michael Fassbender, Liam Cunningham, Stuart Graham, Brian Milligan)
A megtörtént eseményeket feldolgozó alkotás az 1981-es IRA éhségsztrájkról számol be. Bobby Sands irányításával a rabok megtagadják az egyenruha viselését és követelik a politikai foglyoknak kijáró bánásmódot. Egyre komolyabb összetűzések követik egymást, és ahogy elharapózik az erőszak a Maze fegyház falai közt, lassan a fegyőrök is veszélybe kerülnek. Az időközben szupersztárrá vált Michael Fassbender a hitelesség kedvéért Sands szerepében csontsovánnyá fogyott. A világ legrangosabb fesztiváljain (Cannes, Velence, Torontó, Montreal) ünnepelt és elismert Európa-filmdíjas alkotás Steve McQueen brit videoművész megrázó erejű játékfilmes bemutatkozása. McQueen és Fassbender ezt követően a Shame – A szégyentelen című filmen dolgoztak együtt, jelenleg harmadik közös munkájuk készül.
Angol nyelven, magyar felirattal
Július 21. (vasárnap)
Semmit magamról (12) ’85
(Nothing Personal, r.: Urszula Antoniak, fsz.: Stephen Rea, Lotte Verbeek)
Egy fiatal nő (Lotte Verbeek – Borgiák), aki mindent – múltat, lakást, családot – hátrahagyott, és egy magányosan élő, idősebb férfi (az Oscar- és Golden Globe-jelölt Stephen Rea) üzletet kötnek: a nő a ház körüli munkáért cserébe élelmet kap. Csak egy kikötésük van: semmilyen szinten nem avathatják vagy engedhetik be a másikat magánéletükbe. Hamarosan azonban mindkettőjükben kezd kíváncsiság ébredni a másik iránt, így legalább annyira szeretnék áthágni, mint amennyire tartani magukat az egyességhez. Vajon ki lesz az első, aki megszegi a tilalmat és nem fél kimutatni az érzéseit? A csodálatos írországi tájakon, két kiváló színész közreműködésével készült film a 62. Locarnói Filmfesztiválon hat díjat, köztük a legjobb elsőfilm és a legjobb női főszereplő díját, valamint a filmkritikusok elismerését nyerte el.
Angol nyelven, magyar felirattal
Nők férfiak nélkül (12) ’95
(Zanan-e bedun-e mardan / Women Without Men, r.: Shirin Neshat, Shoja Azari, fsz.: Shabnam Toloui, Pegah Ferydoni, Arita Shahrzad, Tóth Orsolya)
Az 1953-as, CIA által támogatott iráni hatalmi puccsot követő időkben járunk. Tanúi lehetünk, hogy ebben a kaotikus, bizonytalan korban négy, egymás számára teljesen idegen nő sorsa miként fonódik össze.
A képzőművészként ismert Shirin Neshat első nagyjátékfilmjén különleges gárda dolgozott: a zenét az Oscar-díjas Ryûichi Sakamoto szerezte (Az utolsó kínai császár), az operatőr pedig az Oscar-jelölt Revansot fényképezte, ráadásul az egyik főszerepet Tóth Orsi alakítja! A Nők férfiak nélkül a Velencei Filmfesztiválon kétszeresen is díjazott alkotás: a legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlán mellett az UNICEF díját nyerte el. A filmet a rendezője elkísérte a magyarországi premierre, a Jameson Cinefest Filmfesztiválra.
Fárszi nyelven, magyar felirattal
Revans (16) ’121
(Revanche, r.: Götz Spielmann, fsz.: Johannes Krisch, Irina Potapenko, Andreas Lust, Ursula Strauss)
Bécs egy kopott kerületében az egykori fegyenc, Alex bordélyházban dolgozik, ahol beleszeret Tamarába, az ukrán prostituáltba. Kétségbeesett kitörési kísérletük alvilági életükből egy bankrablás formájában azonban nem a várakozásuknak megfelelően alakul, s az esemény hatására végzetszerűen összefonódik sorsuk egy vidéki rendőr és látszólag elégedett felesége életével. Az osztrák filmes, Götz Spielmann Oscar-jelölt nemzetközi áttörése, a Revans egyszerre izgalmas thriller és a görög tragédiákat idéző dráma.
Német nyelven, magyar felirattal
Sporthorgászat (12) ’84
(Pescuit sportiv / Hooked, r.: Adrian Sitaru, fsz.: Adrian Titieni, Ioana Flora, Maria Dinulescu)
Mihai és barátnője egy hétvégi piknikre indulnak, hogy elszabaduljanak a hétköznapokból, és csak egymással törődhessenek. Ám egy váratlan baleset keresztülhúzza terveiket: elütnek egy prostituáltat, majd összevesznek, mert különbözőképpen akarják kezelni a helyzetet. Útközben Ana, a prostituált magához tér. A rendező, Adrian Sitaru nagy kockázatot vállalt azzal, hogy a három főszereplő között a szubjektív kamerakezelést váltakoztatja. A film így az olyan áldokumentumfilmek jegyeit mutatja, mint a nagy sikerű Ideglelés – Blair Witch Project és a Cloverfield, ami egyedi hangulatot kölcsönöz az alkotásnak. A román újhullám jeles darabjai közé tartozó Sporthorgászat többek között a Szaloniki Filmfesztiválon és Palm Springs-ben részesült elismerésben, a magyar nézőknek pedig Maria Dinolescu színésznő mutatta be a Jameson Cinefest Filmfesztiválon.
Román nyelven, magyar felirattal
Mindenki a mennybe megy (16) ’107
(Toată lumea din familia noastră, r.: Radu Jude, fsz.: Şerban Pavlu, Sofia Nicolaescu, Mihaela Sîrbu)
Apa és kislánya mennyei kirándulást terveznek a tengerpartra, de a kaland végül pokoli családi kamaradrámába torkollik. A Mindenki a mennybe megy akár háborús film is lehetne, olyan kegyetlen csatamezővé változik a lakás, ahol a történet zajlik – és mindez egyetlen apró összetűzés miatt. A rokonok a kicsinyesség, a felelőtlenség és makacsság celláiba börtönzik be magukat, olyan légkört kialakítva, amelyben gyakorlatilag már senki sem nyerhet. A román újhullám jelentős alakja, Radu Jude első nagyjátékfilmje, A legboldogabb lány a világon után legújabb alkotását ismét a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Forum szekciójában mutatta be. A Mindenki a mennybe megy később a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte a legjobb román filmnek járó díjat, Szarajevóból pedig a fődíjat hozta el. A rendező elkísérte a filmjét Magyarországra is, a Jameson Cinefest Filmfesztiválról a FIPRESCI díjával távozhatott.
Román nyelven, magyar felirattal
Néma csönd (16) ’119
(Das letzte Schweigen, r.: Baran Bo Odar, fsz.: Ulrich Thomsen, Wotan Wilke Möhring, Katrin Sass, Burghart Klaussner)
1986-ban a 11 éves Pia piros biciklijét az otthonához közeli búzamezőn találták meg, majd a szomszédos tóban bukkantak a holttestére. Napra pontosan 23 évvel később, ugyanazon a búzamezőn szintén egy piros biciklit találnak az arra járó munkások, és a Wighamm házaspár ráismer 13 éves lányuk, Sinikka kerékpárjára. Krischan, a nemrég nyugalmazott rendőr, aki az első nyomozást vezette – de nem sikerült kézre kerítenie a tettest –, meg van győződve arról, hogy összefügg a két bűntény. A svájci Baran Bo Odar debütáló mozifilmje lebilincselő thriller, melyben nem csak a gyilkos megtalálásán van a hangsúly, hanem a tragédiában érintettek lelki folyamatain. Ehhez a filmet hazánkba is elkísérő Baran Bo Odar a legjobb színészgárdát választotta, élén a dán Ulrich Thomsennel (Ádám almái, A nagy füzet).
Német nyelven, magyar felirattal