Bővebben a filmről
Menekülők
Hibrid dokumentumfilmes esszé a bosznia-hercegovinai Mostar város középiskolásainak egy generációjáról, akik a felnőtté válás küszöbén egy pusztító háborúval szembesülnek. A 90-es évek elejének emlékeiből szőtt mozaik elemei mai képeslapok és szöveg nélküli felvételek azokról a helyekről, ahol valaha dúlt a háború és amelyeket a főszereplők kénytelenek voltak elhagyni. A képekből áradó derűs nyugalom éles ellentétben áll azokkal az érzelemteli levélrészletekkel, amelyeket a film rendezője menekülttáborokból kapott Európa különböző részeiből. A menekültek elmesélik, hogyan szöktek át a határon, mit éltek át a menekülttáborokban és mennyire gyűlölik még mindig az ellenséget, aki megfosztotta őket otthonuktól és fiatalságuktól. Film egy elveszett generációról, számkivetettségről, nehéz döntésekről és a válaszról minden háború legnehezebb kérdésére: menni vagy maradni?
A játszma
Az afgán Sajid Khan Nasiri egyike annak az évi több ezer kísérő nélkül érkező kiskorú menekültnek, akik védelmet keresve jutnak el Nyugat-Európába. Gyakran évekig tartó életveszélyes utazás után érkeznek meg, amelyet ők „játéknak” neveznek. Remélik, hogy a befogadó országban iskolába járhatnak és új életet kezdhetnek. Ekkor azonban új játék veszi kezdetét: „a játszma”. Gyerekként hogyan birkózik meg valaki az utazás pszichés nyomásával, a bizalmatlan hatóságokkal és az otthonról érkező aggasztó üzenetekkel? A játszma intim közelségből mutatja meg a fiatal menekültekre nehezedő pszichológiai nyomást, nagyrészt első kézből bemutatva.
Deserters
Hybrid documentary essay about a generation of Bosnian and Herzegovinian high schoolers from the town of Mostar, who were sitting on the cusp of adulthood at the outbreak of a devastating war. This tapestry of memories from the early nineties is composed of modern-day postcards and silent images of sites of war, which the film’s protagonists were forced to abandon. Today, the serenity of these sites lies in contrast to the emotional outpouring from refugee camps all over Europe. In letters addressed to the film’s director, they describe their flight across the border, experiences in refugee camps, and their lasting hatred of the enemies who took away their home and their youth. A film about a lost generation, exile, difficult choices, and an answer to the toughest question of any war: stay or run?
The Mind Game
Sajid Khan Nasiri is one of thousands of unaccompanied refugee children arriving in Western Europe each year in search of protection. Many of these children have spent years enduring a life-threatening journey – one they call “the game.” In their country of arrival, they hope to go to school and start a new life, but then a whole new game begins: “the mind game.” How do children deal with the enormous psychological pressure of these journeys, encounters with questionable authorities, and disturbing messages from home? The Mind Game is an intimate documentary, primarily shot from a first-hand perspective, about the psychological pressure that young refugees face.