Portugál Filmnapok

2013-11-26 - 2013-12-16
M

December 10-14. között Portugál Filmnapokat tartunk a Camões Intézet szervezésében. A válogatásban a portugál mozi nagymesterei mellett, mint João Botelho, feltűnnek új mesterek és fiatal tehetségek is: João Pedro Rodrigues, Vicente Alves do Ó , valamint az Európa szerte ünnepelt Miguel Gomes.
A programot alkotó öt film mindegyikében, noha más-más formában, de jelen van a másság kérdése. A másság hol egy konkrét cél vagy egy titkos vágy, hol hasztalan keresés, hol pedig a múlt visszhangja. Öt különböző módon szembesülünk a Másikkal, a Másik keresésével és emlékével, ami teljesen lehetetlenné teszi a békés együttélés bármilyen formáját. 

FILMEK

FLORBELA
Vicente Alves do Ó, 119’, 2012 | Ukbar Filmes
December 10. 19 óra 

Alves do Ó filmjének főhőse Florbela Espanca a XX. század első felének legmeghatározóbb és legérdekesebb portugál költőnője, a korabeli irodalmi élet legellentmondásosabb figurája. Florbela (Dalila Carmo) a bizonytalan 1920-as évek végén viharos módon elválik férjétől és gyorsan egy új házasságba menekül. Szerelemből házasodik meg másodszorra, de a vidéki feleség élete nem egyeztethető össze nyugtalan lelkével. A vidéki környezetből végül bátyja, Apeles (Ivo Canelas) ragadja ki, így újra a fővárosba kerül, ahol élete szerelmek, féktelen mulatságok és tüntetések szédítő bűvöletében folytatódik. A film egy pillanatfelvétel a portugál költőnőről, amely nem az egész, szenvedésekkel teli életét eleveníti fel, hanem egy pillanatot az időből, amikor ihlet után kutat, áthevülten él és, nem képes gyöngéden szeretni. 

AMERIKA
João Nuno Pinto, 111’, 2011 | Ukbar Filmes
December 11. 19 óra 

Portugália az új évezredben. Liza, a vonzó orosz fiatal nő, portugál férjével, Victorral Lisszabon külvárosában, egy lerobbant és rendezetlen negyedben él. Victor kisstílű csaló, apró trükkökkel, átverésekkel igyekszik fenntartani magát. Andalúz származású volt felesége, Fernanda, hosszú évek után visszatér Portugáliába és belerángatja Victort egy kétes útlevél-hamisítási üzletbe. Lakásuk, így hamarosan csalók, szélhámosok, csempészek és szebb jövőt remélő bevándorlók találkozóhelyévé válik. Ebben a sajátos „Amerikában” nem csak útleveleket, hanem álmokat, reményeket és egy élhetőbb világ ábrándjait is hamisítják. 

FÉRFIKÉNT MEGHALNI
João Pedro Rodrigues, 133’, 2009 I ROSA FILMES
December 12. 19 óra 

Férfiként meghalni a visszavonult transzvesztita Tonia életének utolsó telét mutatja be Lisszabon drag showiban. Míg Tonia heteroszexuális barátja, Rosario, heroinfüggőségével küzd, lassan összeomlik körülötte minden: a traveszti show-k hanyatlanak, fiatal művészek fenyegetik nehezen megszerzett szubkulturális státuszát. Ahogy Rosario egyre inkább erőlteti, azt, hogy véglegesen vállalja fel női identitását és vesse alá magát egy nemváltó műtétnek, legmélyebb vallásos meggyőződéseivel kell megküzdenie: az a nő akar lenni, akit Rosario akar, azonban tudja, hogy Isten előtt ez nem lehetséges. Tonia tudja, hogy beteg. Azzal az ürüggyel, hogy távol tartsák magukat a várostól és a drogoktól, vidékre utaznak. Az utazás során eltévednek és egy varázslatos erdőben találják magukat, ahol megismerkednek a rejtélyes Maria Bakkerrel, aki feltárja Tonia-nak az élet rejtelmeit és az átváltozás titkát. A városba visszatérve fenséges módon zárul le a történet: egy tavaszi napon a halál véglegesen összeköti a két szerelmes férfit és együtt visszatérnek a csodák erdejébe. 

A KÉTSÉGEK FILMJE
Bernardo Soares/Fernando Pessoa A kétségek könyve című művének adaptációja
João Botelho, 120’, 2010 | Ar de Filmes
December 13. 19 óra

Lisszabon napjainkban. Egy Douradores utcai ház szobája. Egy férfi álmokat talál ki és elméleteket gyárt róluk. Az álmok valósággá, látható és tapintható valósággá válnak. A film alapját képező Pessoa szöveg is anyaggá lényegül saját zeneiségében. Egy nyugtalan film, amely azokra a részletekre épül. amelyek egy végtelen és csapdákkal telített, szinte örültnek ható ám zseniálisan tisztánlátó könyv elemeit alkotják. Fernando Pessoa életművének legragyogóbb pontja. Az ÉN tökéletes, abszolút és gyógyíthatatlan elszigeteltsége. „Én vagyok Isten” – ahogy Bernardo Soares, Pessoa heteronímfigurája írta. 

TABU
Miguel Gomes, portugál-német-brazil-francia koprodukció, 118’, 2012,| O Som e a Fúria
December 14. 19 óra 

Egy temperamentumos öreg hölgy, egy zöld-foki-szigeteki cselédlány, és egy pletykás szomszédasszony élnek együtt egy lisszaboni ház emeletén. Az öreg hölgy halála után a két másik nő megismer egy részt az életéből: egy a kalandfilmekből ismerős Afrikában játszódó, bűnügyi szállal megcsavart szerelmi történetet. Miguel Gomes a kortárs portugál mozi egyik legeredetibb képviselője. A Tabu Gomes harmadik nagyjátékfilmje, az utóbbi évek legsikeresebb portugál filmje.

JEGYÁR minden előadásra 800 Ft.
http://muveszmozi.hu/mozimusor